Colorfield Schilderijen

Kleur, spanning en hechting

“When the Japanese mend broken objects, they aggrandize the damage by filling the cracks with gold. They believe that when something’s suffered damage and has a history it becomes more beautiful.” – Billie Mobayed

Verminkingen van historische werken in musea inspireerden mij in kleurvlakken te snijden. Het mes in doek geeft een spanning en eist voordurende inspanning van de schilder. Er volgen hechtingen en bewerkingen met kromme naald en touw. De littekens worden met toevoeging van verf een onlosmakelijk onderdeel van het doek. Ze leiden de zoektocht naar de essentie achter het werk.

Colourfield schilderijen gaan over gevoel en aanwezigheid, het beschouwen van bewegingen en veranderingen in de emotie. Colourfiels gaan over de intensiteit van kleuren en het effect ervan op de maker en de toeschouwer, de persoonlijke beleving.

Wie de colourfiels van achteren naar voren leest, kan het creatieve proces van de schilder volgen.
Meerdere aspecten kunnen zich kenbaar maken aan de toeschouwer.

Snedes en stiksels, op zoek naar de essentie

“Als beeldend kunstenaar wil ik het specifieke van het doek gebruiken. Ik gebruik het als metafoor om de onderlaag, verscholen achter de voorstelling, zichtbaar te maken.

Door het doek en de verf op een zichtbare manier te gebruiken, inplaats van als middel om een afbeelding te maken, ontstaat er een nieuwe beleving.

De materialen die ik gebruik zijn klassiek: linnen, olieverf, kwast, mes, naald en draad. Pigmenten om diepere kleuren te maken. Zowel het doek als de verf breng ik in lagen aan. Hiermee ontstaat een huid met een eigen leven, een oneindigheid. Er zijn textiele toevoegingen als patchwork, borduursels, gaten, stiksels. Het doek wordt verknipt, gescheurd, doorboord en weer gehecht.

Colourfield schilderijen, linnen met grove stiksels en pigmenten, het lijkt onbekend en ontlokt de toeschouwer de vraagt waar hij naar kijkt. “We hebben eeuwen gekeken naar de afbeelding en het zichtbare doek bleef ongezien”

Verborgen wensen

In  de meeste schilderij is een tekst verborgen. Een wens of een gebed van mensen. Soms is het in relief of gekrast in de verf, of is er een stukje zichtbaar van een gebedsbriefje van een Chinese tempel. Sommige teksten zijn een residu van het kunstproject ‘De Wensboom’. Dit was een kunst participatieproject met het publiek in 2010 op het eiland Texel tijdens de kunstmanifastatie ‘Klif Hanger’ in Den Hoorn.

Hester van Dapperen leeft en werkt in Amsterdam en in Portugal. Haar werk wordt geexposeerd en verkocht in binnen en buitenland. Ze maakt ook werk in opdracht in haar eigen stijl. Van Dapperen heeft inmiddels een omvangrijk oeuvre op haar naam staan.

Gerelateerd Werk

Your Response

*