Strepen

Aside

Concept
Hester van Dapperen werkt graag in Concepten, een belangrijk onderwerp in haar werk is de mens in beweging, vaak gecombineerd met een onderliggend hedendaags onderwerp. Haar werk is speels waarin een serieuze boodschap intuïtief kan worden ontdekt.
Het concept van de schilderijen bestaat uit een collage-achtige structuur op een kleurrijke gestreepte achtergrond, met popart-achtige figuren, profielen, rolmodellen, industriële gebouwen, tekeningen en tekst.

‘Canon van de Nederlandse geschiedenis’
Sinds enkele jaren werkt zij naast haar andere schilderijen, aan een reeks mixed-media schilderijen met het onderwerp ‘de Canon van de Nederlandse geschiedenis’.
 De serie schilderijen heeft de titel ‘Strepen’. Ze zijn een gelaagd beeldverhaal met als onderwerp de geschiedenis en de hedendaagse tijd van Nederland vrij geïnterpreteerd.
Voor Hester van Dapperen is het een interessant proces om voordat het schilderen begint informatie te zoeken en na te denken over de geschiedenis en de verschillende verhalen, perspectieven over de geschiedenis te combineren in een collage van ideeën. Wanneer een onderwerp haar aandacht trekt, onderzoekt ze en denkt ze na over de kwestie(s) totdat deze componenten vermengd zijn met haar eigen verbeelding.
Welke onderwerpen gebruikt zijn uit de Nederlandse Canon wordt misschien niet onmiddellijk duidelijk, kijkend naar het schilderij. De bedoeling is dat deze serie uitdaagt, nieuwsgierigheid opwekt en bewust of onbewust iets in beweging zet. Oude ideeën en nieuwe inzichten die zich vermengen met kennis of herkenning. Het is een weerspiegeling van onze inventieve maar ook onvoorspelbare wereld. De geschiedenis die zich herhaalt op nieuwe manieren, onschuldig of vervreemdend, lief, hard of verdrietig of…. Elke generatie heeft een andere kijk op de geschiedenis. De serie schilderijen zijn open voor interpretatie met ongemak of plezier.

Beschrijving en Materialen
Hedendaags beeldend kunstenaar Hester van Dapperen gebruikt in haar schilderijen graag de tegenstelling van ruwe en verfijnde materialen en houdt van het experimenteren met nieuwe materialen of materialen op een ongewone manieren te gebruiken en te combineren met transparante, schaduwen, borduursels en kleurpigmenten.
Gebruikte materialen zijn acryl-, olieverf en pigmenten op linnen met borduur, inkt en mixed media zoals patches met tekeningetjes, opgenaaid met touw.

Transparante Ruimte

Aside

transparantE Ruimte,

Hester van Dapperen bewandelt hele nieuwe wegen.
 Ze schildert bewegende mensvormen tegen achtergronden van het moderne leven. 
Haar fascinatie voor mens en mode is veelal zichtbaar in haar schilderijen. De schilderijen zijn vaak op transparante dragers veelal met textiele invoegingen.

Haar inspiratie vindt ze in de weidse stedelijke omgeving zoals die van Amsterdam. 
De doeken hebben vaak een verborgen actuele maatschappelijke lading. 
Meerdere aspecten kunnen zich kenbaar maken aan de toeschouwer.

Het begon met het voltooien van de mode academie in Amsterdam en het ontwerpen voor bekende kleding merken zoals Oilily en Mexx. Maar haar passie voor schilderen en het maken van objecten zorgde ervoor dat Hester inmiddels een gevestigd beeldend kunstenaar is.

Transparant, enkel- en dubbellaags schilderijen. Figuren uit het hedendaagse leven met een reflectie op de tweede laag, toegevoegd door het natuurlijke schaduw effect dat licht heeft wanneer het op het transparante doek valt.

Hester werkt in concepten, waarbij een duidelijk idee ten grondslag ligt aan haar werk;

“In mijn beeldend werk ben ik geboeid door de mens in beweging.
 Vaak werk ik jarenlang aan een concept, waarbinnen aldoor andere nuances ontstaan.
Als mode ontwerpster ben ik voorheen naast mijn beeldend werk, veel met mensen, mode en textiel bezig geweest, daarvan zie je sporen terug in mijn schilderijen”.

Het belang van het gebruikte materiaal wil ze zichtbaar maken.:
-De drager is soms transparant. Hierdoor ontstaat dieptewerking, met als extra schaduwen ontstaan door lichtval.
-De textiele toevoegingen als patchwork, borduursels, gaten, hechtingen, maar ook parelmoeren knoopjes.
– Het gebruik van pigmenten. Door verf te maken van pigmenten ontstaan verrassende diepere tonen.

Kunst Installaties & Kunst Projecten

Aside

Hoewel van Dapperens’ focus ligt bij het schilderijen, houdt zij zich ook bezig met kunst in andere vormen. Zij houdt ervan om projecten te initieren of samen te werken in projecten met kunstenaars uit andere disciplines. deze kunstprojecten hebeen een gemixed karakter. Zij bieden een mogelijkheid tot samenwerking met anderen en om kunst te bedrijven in andere vormen. Naast haar hedendaags kunstenaarsschap heeft Hester van Dapperen een geschiedenis als mode ontwerpster, foto stylist en illustrator van boeken en magazines. In een aantal van die projecten komt heel duidelijk die achtergrond naar voren. De projecten fungeren bovendien als algemene ontwikkeling en laten het experimentele karakter van de kunstenaar zien. Deze afdeling van de site toont een overzicht van een aantal van die projecten van de afgelopen jaren.

Transparante Schilderijen

Aside

Shaduw, transparantie op zoek naar de ziel

Transparante schilderijen door hedendaags beeldend kunstenaar Hester van Dapperen. Enkel-, en dubbelzijdige transparante schilderijen. Abstracte figuren met een reflectie op de tweede laag, toegevoegd door het natuurlijke schaduw effect dat licht heeft wanneer het op het transparante doek valt.

“Sommige schilderijen zijn transparant en ‘dubbel’, 3D. Olieverf zweeft op een transparante drager van gespannen organza. Wat een optisch effect geeft, maar ook verwijst naar de onbewuste lagen met een eigen wil. De lagen vertegenwoordigen ieder een uiterste kant, de bewuste kant die je kan sturen met je wil en de onbewuste vaak duistere driftmatige kant, wat zich gewoon aan je voltrekt. Zoals in de schilderijen met de mensen die lopen van niets naar nergens, de ruimte is ‘transparant’, verscholen achter de regelmaat. Zoals Plato reeds het beeld schetste van schaduwen in een grot, het echte licht vergetend. De schaduw wordt vaak als de, nog niet herkende, afspiegeling van de ziel opgevat. De mooiste metafoor vond ik in een kinderboek van Paul van Loon, Griezelbus 4, griezelige schaduwen eenmaal herkend zijn ze onschuldig zoals kinderen.” (quote Hester van Dapperen 2006).